Viktminskning med grönt te


Det finns många myter kring att man skulle kunna gå ner i vikt med grönt te.

Japanska forskare har visat att en genomsnittlig person som dricker 5 koppar grönt te per dag förbränner 70-80 kalorier extra per dag genom en effekt som kallas Termogenes.

All mat och dryck kostar energi för kroppen att omvandla och bryta ner. Denna energiförbrukning kallas termogenes och kallas så för att den ökar kroppens värmeproduktion. Teorin är att Grönt te via ökad Termogenes ökar fettförbränningen i kroppen. Den totala förbrukningen per dag för Termogenes är ca 200-500 kcal per dag.

70-80 extra kalorier per dag är inte mycket, men för en person som ligger på gränsen för viktnergång och sett över en längre tidsperiod så kan grönt te vara den marginella faktor som leder till viktnergång. Grönt te tillsammans med motion anses också kunna samverka i än högre grad.

Undersökning 1
En forskargrupp i Japan undersökte 38 friska japanska män som delades in i två grupper och gavs samma diet. En grupp konsumerade en flaska te innehållandes 690 mg catechin antioxidanter per dag. Efter 12 veckor var kroppsvikt, BMI, midjemått och kroppsfettet signifikant lägre i grönt te-gruppen än i kontrollgruppen.

Undersökning 2
I en annan undersökning fick deltagarna en dos av grönt te plus koffein, bara koffein, eller placebo. De dagar då deltagarna behandlades med grönt te med koffein så förbrukade de betydligt mer energi och brände mer kalorier än de dagar de fick bara koffein eller placebo.

Undersökning 3

Det har också gjorts undersökningar på djur för att studera sambandet mellan viktminkning och grönt te.

Möss av samma ålder och vikt delades in i fem grupper och matades med en fettrik kost. En av grupperna fick grönt te, medan en annan grupp fick grönt te och motion, och resten av grupperna fick olika nivåer av träning utan grönt te. I o m den fettrika kosten så gick alla mössen upp i vikt, men skillnaden mellan grupperna var påtaglig.

Efter 15 veckors experiment fann forskarna att grönt te ensamt orsakade 47% lägre viktökning. Effekten var extra stor när hänsyn togs till motion, då noterades en fantastisk 89% lägre viktökning.

Slutsatsen man gjorde vara att grönt te bränner fett och är särskilt effektivt om det kombineras med motion.

Comments are closed.